SKUTA SKOZI GAMSOV SKRET*

NADMORSKA VI[INA: 2532m
VI[INA IZHODI[^A: 900m
VI[INSKA RAZLIKA: 1650m

Skuta je prava lepotica Kamni{kih Alp. Na severno stran se grezi s prepadno steno, z ju`ne strani pa so skalne gmote le malo pohlevnej{e. Na vrh sta speljani dve markirani poti, vendar nobena ne pripelje naravnost iz doline Kamni{ke Bistrice. Star pastirski prehod nam omogo~a razmeroma preprost pristop iz Konca mimo Kogla naravnost pod skalnati del na{ega cilja. Vzpon je enostaven, zahtevnej{a je le poli~ka ob Koglovi steni, pomladnem in jesenskem eldoradu plezalcev. V vzno`ju stene je velika zijalka, vidna tudi iz doline. V njenem levem kotu je vhod v znano Ljubljansko jamo, ki pa je dostopna le jamarjem. Leta 1903 je Fran Kocbek za to zijalko zapisal ime Hlev ali [kred in ocenil, da se tja lahko zate~e {estdeset gamsov. To ime se pri kasnej{ih avtorjih ni ve~ pojavljalo. Brez dvoma je celotno pobo~je pod in nad Koglovo steno pravo kraljestvo divjih kozlov. Zaradi njihovih "spominkov" so ga krstili v Gamsov skret.
Izlet je naporen, saj je vi{inska razlika precej{na, vendar je to najhitrej{i dostop na Skuto. Spodaj se dvigamo prek travnatih pobo~ij, na sredini se izognemo prete~i steni, na Velikih Podih pa se priklju~imo na ozna~eno pot s Kokrskega sedla. Zanimivo je, da ta stari prehod ni bil nikoli markiran. Lovci Kamni{ke korporacije so vedno uspeli ohraniti ta svet zase in za svojo divjad.

IZHODI[^E: Z avtomobilom se smemo pripeljeti le do Doma v Kamni{ki Bistrici, z gorskim kolesom pa v Konec do spodnje postaje tovorne `i~nice na Kokrsko sedlo.

OPIS: Iz Kamni{ke Bistrice sledimo markacijam proti Kokrskemu sedlu.V slabi uri pridemo mimo @agane pe~i do spodnje postaje tovorne `i~nice na Kokrsko sedlo. Tu zapustimo oznake. Nadaljujemo po vedno slab{i cesti in se ~ez pet minut znajdemo na majhni jasi v Koncu ali Pod Trato. "Glavni" kolovoz se tu obrne desno, mi pa gremo po dobri lovski stezi pribli`no v dosedanji smeri sever - severozahod. Vzpenjamo se skozi gozd imenovan ^rn les, levo ob spodnjem delu Malega Hudega grabna. Po uri hoje ga pre~kamo v desno do odprtih travnatih pobo~ij, imenovanih V Trati. Stezica se {e eno uro vztrajno dviga. Pripelje nas pod ju`no steno Kogla. Prehod naprej najdemo desno. Preplezati moramo strmo gredo in mino spodmola z gamsjimi iztrebki prestopiti na ozko, izpostavljeno poli~ko. Nad njo se znajdemo v la`jem travnatem svetu, imenovanem Za Koglom. Nadaljujemo do Velikih Podov, kjer naletimo na markirano pot merd Kamni{kim in Kokrskim sedlom. Po njej zavijemo levo in ji sledimo le malo ~asa pod zna~ilno oblikovano [truco. Zahodno od njenega vzno`ja jo lahko spet uberemo po svoje naravnost navzgor do oznarene poti s Kokrskega sedla na Skuto. S to bli`njico si precej skraj{amo pot. Oznake so sicer speljane ~ez pode do Bivaka pod Grintovcem in {ele od tam proti vrhu. Ko smo spet na poti, nas markacije povedejo desno mimo [krbine med Dolgim hrbtom in [truco in okoli njenega vrha do najvi{je to~ke Skute.

SESTOP: Najhitreje sestopimo po isti smeri. Te`avno mesto ob steni Kogla je med sestopom {e te`je! Zato je morda primernej{i le slabo uro dalji sestop po markirani poti na Kokrsko sedlo in z njega v Konec.

NAJPRIMERNEJ[l ^AS: Kopni letni ~asi.
TE@AVNOST: Edino zahtevno mesto je prehod ob steni Kogla. Terja nekaj plezanja ter trden in zanesljiv korak na ozki poli~ki. Za celotno pot je potrebno precej smisla za orientacijo, ki je {e posebno te`avna v megli na Velikih Podih.
ZAVETI[^A:
Cojzova ko~a na Kokrskem sedlu
Bivak pod Grintavcem
Bivak pod Skuto (v bli`ini)